Program
Franz Schubert Kwintet fortepianowy A-dur „Pstrąg” D 667
Ralph Vaughan Williams Kwintet fortepianowy c-moll
Wykonawcy
Hanna Holeksa fortepian
Beata Ogryzek skrzypce
Dawid Jadamus altówka
Tomasz Śmigielski wiolonczela
Marek Romanowski kontrabas
Nasze muzyczne spotkanie w ramach cyklu Karkonoskie Wieczory Kameralne rozpocznie Kwintet fortepianowy A-dur Franza Schuberta, kompozytora doby romantyzmu, urodzonego na dalekich przedmieściach Wiednia. Twórczość jego koncentrowała się na muzyce kameralnej, a przede wszystkim na pieśniach, których motywy wykorzystywał również w muzyce instrumentalnej. Takim przykładem jest Kwintet fortepianowy A-dur. W jego czwartej części wykorzystał temat swojej słynnej pieśni Die Forelle, stąd utwór ten znany jest również jako Pstrąg. Budowa jego jest nietypowa, ma dodatkową piątą część, a i skład instrumentalny jest w nim wyjątkowy. Zamienił II skrzypce na kontrabas, wzorując się na eksperymentalnym utworze Hummla. Schubert zadedykował Kwintet fortepianowy A-dur „Pstrąg” swojemu przyjacielowi Paumgartnerowi, który zasugerował wykorzystanie motywów pieśni w utworze. Również w następnej kompozycji, jaka wybrzmi dzisiejszego wieczoru, został wykorzystany temat pieśni. Ralph Vaughan Williams, brytyjski kompozytor, badacz folkloru, jeden z najsłynniejszych symfoników XX wieku, zamieszkujących wyspy, wykorzystał swoją pieśń Silent Noon w drugiej części Kwintetu fortepianowego c- moll. Kompozytor pisał go w swoim młodzieńczym okresie, stąd usłyszeć można jeszcze wpływy charakterystyczne dla późnego romantyzmu, a wręcz stylistyki Brahmsa, choć już powstaje jego indywidualny język muzyczny. Dlatego właśnie ta kompozycja jest uważana za przełomową w jego twórczości.