Program
Wojciech Chałupka Wierchy
Max Bruch Koncert podwójny na skrzypce i altówkę e-moll op. 88
Ludwig van Beethoven II Symfonia D-dur op. 36
Wykonawcy
Anna Reszniak skrzypce
Paweł Krymer altówka
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
Marek Wroniszewski dyrygent
Kompozycja Wierchy Wojciecha Chałupki miała swoje prawykonanie wiosną 2025 roku. To nowe dzieło będzie idealnym wstępem do Koncertu podwójnego na skrzypce, altówkę i orkiestrę e-moll. Maxa Brucha. Ten niemiecki kompozytor doby późnego romantyzmu, często wykorzystujący elementy folkloru niemieckiego, hebrajskiego, szkockiego, walijskiego, a nawet rosyjskiego, pozostawał na uboczu wobec prądów, które ówcześnie przenikały muzykę. W swoich kompozycjach główny nacisk kierował na jeden element dzieła muzycznego – na melodykę. Wszystkie jego dzieła cechują się melodyjnością, głębią i wyrazistością emocji oraz niezwykłą prostotą. Takim przykładem mistrzowskiego prowadzenia melodii jest Koncert podwójny e-moll, w którym przenikające się tematy płynnie przekazywane są pomiędzy solistami, a wirtuozeria wykonawców i śpiewność ulubionych instrumentów kompozytora pozostają na pierwszym planie. Kontrastującym w charakterze oraz w formie dziełem do Koncertu e-moll Maxa Brucha jest II Symfonia D-dur Ludwiga van Beethovena. Jednak nastrój i śpiewność tematów prowadzonych szczególnie w partii skrzypiec w wolnej części symfonii – Larghetto pozostawiają słuchacza w spójności emocjonalnego odbioru dwóch na pozór różnych kompozycji, różnych okresów. Cechą wspólną tych utworów jest również ich klasyczny wydźwięk. Beethoven, choć już słychać jego charakterystyczne, romantyzujące współbrzmienia, w II Symfonii pozostaje jeszcze w mozartowskim klasycyzmie. Bruch, choć epoka jego stawia nowe wzorce i pojawiają się nowe prądy, pozostaje w klasycznym rozumieniu formy i charakteru epoki romantyzmu.