Ludomir Różycki (1883–1953)
„On podmalowuje wszystko, aby poetycką treść słowa podnieść i wyczerpać. (...) On jest malarzem nastrojów, które umie śledzić w poruszeniach swoich postaci, których motory dusz przekształca na dźwięki, który tak się identyfikuje z ich namiętnościami, że wielka pieśń tęsknoty Psyche staje się jego własną pieśnią pragnienia szczęścia, wolności i miłości, pieśnią gwałtownej, namiętnej, zwyciężającej wszystkie przeszkody gorącej słowiańskiej natury”
– Paul Mittmann, recenzja po prapremierze opery Eros i Psyche
Ludomir Aleksander Różycki – kompozytor, dyrygent, pedagog. W okresie międzywojennym cieszący się międzynarodową sławą i uznaniem przede wszystkim jako twórca muzyki scenicznej. Po Stanisławie Moniuszce uważany za najważniejszego kompozytora polskiej muzyki operowej oraz twórcę polskiego baletu narodowego. Zdobył wiele nagród i odznaczeń, m.in. Krzyż Oficerski Orderu Polonia Restituta (1925), złoty medal Rządu Francuskiego (1937), Złoty Krzyż Zasługi (1946), Nagrodę Państwową I stopnia za całokształt twórczości (1952).
Urodzony 18 września 1883 w Warszawie, jednak w dokumentach posługiwał się inną, błędną datą: 6 listopada 1884, czego celem tego było uniknięcie powołania do carskiej służby wojskowej. Pochodził ze średnio zamożnej rodziny szlacheckiej o silnie zakorzenionych tradycjach patriotycznych. Jego ojciec, Aleksander Różycki, był profesorem fortepianu w konserwatorium warszawskim. Już od najmłodszych lat młody kompozytor miał styczność z wieloma wybitnymi artystami, którzy odwiedzali dom Różyckich: Ignacy Jan Paderewski, Stanisław Barcewicz, Aleksander Michałowski i inni. Naukę gry na fortepianie rozpoczął prywatnie u Jadwigi Prószyńskiej, absolwentki Instytutu Muzycznego w Warszawie, gdzie sam zaczął studiować w wieku 16 lat. Tam kształcił się dalej pod kierunkiem Aleksandra Michałowskiego, a ukończywszy przedmioty teoretyczne u Mariana Biernackiego i Gustawa Roguskiego rozpoczął naukę kompozycji w klasie Zygmunta Noskowskiego. Nauki te oprócz wypracowania kluczowych umiejętności warsztatu kompozytorskiego dały Różyckiemu sposobność zawiązania przyjacielskich stosunków z Karolem Szymanowskim, Grzegorzem Fitelbergiem, Apolinarym Szelutą. Jego debiut kompozytorski odbył się 26 lutego 1904 w Filharmonii Narodowej. Pod dyrekcją Emila Młynarskiego wykonano pierwszy z poematów symfonicznych Różyckiego Stańczyk, który inspirowany był obrazem Jana Matejki. W tym samym roku kończy studia w Warszawie otrzymując wynik celujący i złoty medal. Naukę kompozycji kontynuuje rok później w Akademie der Künste w Berlinie (klasa Engelberta Humperdincka). Jesienią 1905 roku poślubił się ze śpiewaczką Stefanią Mławską, a ich berlińskie mieszkanie staje się miejscem spotkań młodopolskich twórców. Przerodziły się one w organizację o początkowej nazwie Spółka Nakładowa Młodych Kompozytorów Polskich, a później Młoda Polska w muzyce.
W 1908 roku Różycki przeniósł swoją działalność do Lwowa, gdzie rozpoczyna pracę pedagogiczną w Konserwatorium Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego. W tym mieście ma miejsce premiera jego pierwszej opery, Bolesław Śmiały. Dzieło o silnie wagnerowskich wpływach zostało przyjęte z optymizmem i nadzieją na dalszy rozwój polskiej sceny operowej. Zaledwie kilka lat później, w 1912 roku kompozytor zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie z operą fantastyczną Meduza, inspirowanej renesansem włoskim (podobnie jak poemat symfoniczny Mona Lisa Gioconda i opera Beatrix Cenci). Po wybuchu I wojny światowej Różycki umacnia swoją pozycję międzynarodową podczas koncertu kompozytorskiego w sali Secesji Berlińskiej (26 grudnia 1915) oraz premierą opery Eros i Psyche w operze wrocławskiej (10 marca 1917). Dzieło to uznawane jest za najdoskonalszy wyraz stylu kompozytora i jedno z najważniejszych dzieł polskiej muzyki operowej. Jednak największy rozgłos zapewnił Różyckiemu balet fantastyczny Pan Twardowski, po raz pierwszy wykonany 21 maja 1921 w Teatrze Wielkim, by później cieszyć się wieloma zagranicznymi premierami, m.in. w Kopenhadze, Pradze, Brnie i Ostrawie Morawskiej (w samej Warszawie utwór osiągnął rekordowe 300 przedstawień). Jego działalność poszerza się o założenie Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich, którego został pierwszym prezesem. Powraca również do pedagogiki zostając profesorem Wyższej Szkoły Muzycznej Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Warszawie.
Załamanie w karierze Różyckiego przypada na czas II wojny światowej. Nękania ze strony gestapo i poważne problemy materialne nie dają mu szansy na płodną aktywność kompozytorską. Podczas powstania warszawskiego w tragicznym pożarze płonie willa Różyckich, doszczętnie niszcząc dokumenty i rękopisy utworów.
Po zakończeniu wojny rodzina Różyckich uzyskała opiekę ze strony Ministerstwa Kultury i Sztuki. Przez krótki czas kompozytor powraca ponownie do nauczania, tym razem w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, by w 1948 roku otrzymać dożywotnią pensję honorową oraz letnią willę w Zachełmiu w powiecie jeleniogórskim. Nadanie willi nazwy „Pan Twardowski” odzwierciedlało szczególny sentyment Różyckiego do tego baletu, który przyniósł mu największą sławę. Dom stał się nie tylko przestrzenią prywatną, ale i symbolicznym miejscem, gdzie odradzała się jego muzyka. Ostatnie lata swojego życia spędził tam rekonstruując zniszczone przez wojnę utwory. Położenie willi w malowniczym Zachełmiu, u podnóża Karkonoszy, stwarzało Różyckiemu idealne warunki do twórczej pracy i wypoczynku, który przynosił mu ulgę w zmaganiach ze zdrowiem. Bliskość Jeleniej Góry sprawia, że jego postać naturalnie wpisuje się w lokalne dziedzictwo kulturowe.
Kulminacją jego wieloletniej pracy i artystycznych osiągnięć był jubileusz 50-lecia działalności twórczej, obchodzony w 1951 roku. Uświetniła go seria koncertów na Śląsku i w Warszawie, stanowiąca symboliczny hołd dla jego dorobku. Po odtworzeniu partytur do oper Bolesław Śmiały i Casanova, pracował nad Meduzą, ukończoną zaledwie na kilka dni przed śmiercią. Zmarł niespodziewanie 1 stycznia 1953 roku w swoim mieszkaniu w Katowicach. Jego pogrzeb miał charakter państwowy i odbył się na Cmentarzu Wojskowym na warszawskich Powązkach.
Ważniejsze dzieła
Opery:
Bolesław Śmiały op. 20 (1906–1908)
Meduza op. 27, opera fantastyczna (1908–1911)
Eros i Psyche op. 40, opera fantastyczna (1914–1916)
Casanova op. 47 (1921–1922)
Beatrix Cenci op. 53, opera tragiczna (1925–1926)
Młyn diabelski czyli Albatros 13, opera satyryczna (1928–1930)
Balety:
Pan Twardowski op. 45 (1919–1920)
Apollo i dziewczyna (1937)
Poematy symfoniczne:
Stańczyk op. 1, scherzo symfoniczne na orkiestrę (1903–1904)
Bolesław Śmiały op. 8, poemat symfoniczny na orkiestrę (1906)
Pan Twardowski, poemat symfoniczny (1906)
Anhelli op. 22, poemat symfoniczny (1909)
Mona Lisa Gioconda op. 31, preludium symfoniczne (1911)
Piéta. Na zgliszczach Warszawy, poemat symfoniczny (1940–1943)
Warszawa wyzwolona, poemat symfoniczny (1950)
Koncerty instrumentalne i pozostałe dzieła orkiestrowe:
Ballada na fortepian i orkiestrę op. 18 (1904)
I Koncert fortepianowy g-moll op. 43 (1918)
II Koncert fortepianowy (1941)
Utwory kameralne:
Sonata d-moll na wiolonczelę i fortepian (1906)
Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 (1913)
Kwartet smyczkowy d-moll op. 49 (1916)
Utwory wokalne:
Osiem pieśni do słów Tadeusza Micińskiego op. 9, na głos i fortepian (1904–1909)
Cztery pieśni z cyklu Orfan op. 12 na głos i fortepian (1906)
Sześć pieśni op. 14 na głos i fortepian (1906)
Trzy pieśni op. 19 na głos i fortepian (1908)
Trzy pieśni do słów Cypriana Kamila Norwida op. 23 na głos i fortepian (1909)
Trzy erotyki op. 51 na głos i fortepian (1923)
Trzy pieśni op. 48 na chór mieszany a cappella (1924)
Dzwony, poemat na głos i orkiestrę (1942–1948)
Utwory fortepianowe:
Gra fal op. 4 (1904)
Fantazja op. 11 (1905)
3 Morceaux op. 15 (1905)
Balladyna op. 25 (1909)
Tańce polskie op. 37 (1915)
Słowik op. 55 na fortepian (ok. 1933)
Katarzyna Daszkiewicz
Źródła:
T. Baranowski, Ludomir Różycki, Podstrona poświęcona kompozytorowi na Portalu Muzyki Polskiej, [online:] https://portalmuzykipolskiej.pl/pl/osoba/3170-ludomir-rozycki/biografia/2-biografia-pelna.
T. Baranowski, Różycki Ludomir, [w:] Encyklopedia Muzyczna PWM, [online:] https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/rozycki/#.
M. Borowiec, W domenie publicznej życie zaczyna się po 70. – edycja 2024 (cz. 3): Ludomir Różycki – kompozytor, [w:] blog Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie „BuwLog”, [online:] https://buwlog.uw.edu.pl/w-domenie-publicznej-zycie-zaczyna-sie-po-70-edycja-2024-cz-3-ludomir-rozycki-kompozytor/.
T. Chylińska, Różycki Ludomir, [w:] Grove Music Online, [online:] https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.24035.
M. Kosińska, Ludomir Różycki, portal Culture.pl, [online:] https://culture.pl/pl/tworca/ludomir-rozycki.
J. Kański, Wielkość (prawie) zapomniana, [w:] „Ruch Muzyczny” 2020, [online:] https://ruchmuzyczny.pl/article/267.
T. Baranowski, Inspiracje plastyczne w twórczości Ludomira Różyckiego, [w:] Ars inter disciplinis. Korespondencja. Na styku sztuk, red. J. Cieślik-Klauza, M. Gajl i T. Baranowski, Białystok 2018, s. 31–41.
M. Gmys, Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk, Poznań 2012.
E. Hauptman-Fisher, Recenzje prasowe i korespondencja Ludomira Różyckiego ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich BUW dotyczące opery „Bolesław Śmiały” Ludomira Różyckiego, [w:] Europejska kultura muzyczna w polskich bibliotekach i archiwach, red. Stanisław Hrabia, Aleksandra Patalas, Kraków, 2008, s. 321–340.
J. Kański, Ludomir Różycki, wyd. 3, Kraków 1985.
M. Kamiński, Ludomir Różycki. Opowieść o życiu i twórczości, Bydgoszcz 1987.
S. Łobaczewska, Ludomir Różycki, [w:] Z dziejów polskiej kultury muzycznej, t. 2, Kraków 1966, s. 579–604.